Prin deşert trece o caravanǎ. Cǎmilele duc în pânze tǎmâie, şi nu ştiu cum miroase tǎmâia, şi nu simt nici soarele în cocoaşǎ, nici nisipul în pieliţele ochilor. Cǎmilele nu simt, tǎmâia-i pentru oameni.

 

 

 

Fumez ţigǎri d-alea vechi, fǎcute prost, beau berea noastrǎ expiratǎ. Ascult o fatǎ, o cheamǎ Luisa. Îs cam acrǎ.

Mǎ Oana, noi habar n-avem cine eşti. Mǎ Oana, noi ştim de la vreo paişpe ani cǎ Noua Dreaptǎ nu ştie prea multe şi nu-i mare treabǎ de capu’ lor. Nici idealişti nu poţi sǎ-i faci, cǎ n-are treabǎ tradiţia cu datu-n cap la oameni, şi Noua Dreaptǎ dǎ-n cap la oameni de când eram io copilǎ. Am un prieten care, sau un prieten care avea un prieten care. Mǎ Oana, fii realistǎ.

Mǎ Luisa, vocea dumitale întâmplǎtoare e prea paşnicǎ pentru lumea asta. Zici c-am fumat iarbǎ cu tine, sǎ-mi bat minţile; una dintre noi nu-i întreagǎ la cap.

Bǎrbaţii mei şed pe terasǎ şi-şi amestecǎ rolurile, nici eu nu mai ştiu care ce trebuia sǎ fie. Râd şi glumesc, el se dǎ la mine de parcǎ n-ar fi între noi doi ani şi-atâtea mortǎciuni, ea nu mai vine prin bar şi-mi amintesc, din când în când, cât mǎ durea prezenţa ei, nici ea nu mai vine, el are dreptate, fetele vin, se-ncurcǎ în pieile lor şi pleacǎ, eu mǎ-ntorc mereu, mǎ hotǎrǎsc, mǎ spǎl, mǎ murdǎresc iar, o-nceput sǎ-mi fie un pic de teamǎ c-oi lǎsa în urmǎ şi dureri, mǎ uit în ochii lui tulburi şi nu simt nimica, am impresia c-a visat el, nu eu, cǎ mi s-a povestit ceva vag din toatǎ povestea asta, acelaşi şir de cântece şi-acelaşi fel de-atinge, se-agaţǎ de mine fǎrǎ sǎ mai înţeleg de ce, fǎrǎ sǎ mǎ mai întreb de ce, stau pânǎ dimineaţǎ, pânǎ la obosealǎ, încercând sǎ gǎsesc rosturi între noi toţi, îţi povestesc a doua zi dimineaţǎ şi-mi zici exact acelaşi lucru, “Pǎi de ce? Ai sǎ oboseşti şi-atâta.”, zâmbind a ştiinţǎ, de parcǎ asta ar fi deja o luptǎ la care ai renunţat acu cinci mii de ani, eu încǎ nu şi rǎmâne de vǎzut ce-o sǎ mai iasǎ din ea.

 

Zâmbeşti cu-aproape toţi dinţii când zici “Eşti diferitǎ!”, aproape cu exclamaţie, şi fix neclaritatea asta superbǎ din semnul ǎla de exclamare mǎ face sǎ râd prosteşte în soare, îs diferitǎ şi nu ştii c-asta am vrut, de fapt, întotdeauna sǎ fiu, şi-n staţia de autobuz, cu sacul tǎu de dormit în braţe, îmi dau seama c-am crescut într-un an cât alţii în zece.

 

Mie mi se face dor de tine. Nu dor d-ǎla de-aş merge pe lângǎ linia de tren ca sǎ te vǎd azi, acuma, ci dor d-ǎla de dac-ai fi acolo ţi-aş spune ceva frumos, sau ţi s-ar pǎrea cǎ-s frumoasǎ, sau am şedea amândoi şi-am împǎrţi un moment. Un moment-felinar. Mie mi se face dor de tine când beau cafele prin Cluj şi-aud Madrugada. O sǎ mi se facǎ dor de tine când am sǎ citesc sud-americani nebuni în hamacul agǎţat în livadǎ, când am sǎ beau cafea fǎcutǎ de bǎiatu’ ǎla cu câine de la Stuf, sau bere întinsǎ de bǎiatu’ celǎlalt, pǎcat de frumuseţea lui, când am sǎ dorm singurǎ-n cort, în sacul de dormit care nu miroase-a tine, sau când am sǎ port pantaloni scurţi plini de nisip fǎrǎ palma ta asprǎ odihnitǎ pe genunchii mei. Mie mi se face dor, fix aşa, şi ştiu cǎ toatǎ lumea are câte-un fel de dor, şi-abia aştept sǎ-l vǎd pe-al tǎu.

Încep gǎrzile, nu-i panicǎ.

Citesc povestiri de Onetti, m-a obosit grecul, mǎ pândeşte un iugoslav de dupǎ colţ,  neamţul mai are douǎ şi mǎ terminǎ, sau îl termin?, a murit un câine în cartea lui Andrei Makine şi nu pot depǎşi capitolul, pe Ismail parcǎ-l cunosc prea bine, parcǎ nu-mi trebuie de la el şi comunism, parcǎ n-am eu destule comunisme sub piele?, Danilo Kis, zǎu aşa, e de-o depresie aşa de limpede cǎ-mi face sufletul preş de şters pantofii de noroi, nu mai ştiu ce sǎ mai citesc, mǎ duc ca molia spre soare.

O fi vremea lui Hemingway?

 

~ de downtownjesus pe 2 Iulie 2017.

Lasă un răspuns

 
