Amintirea Colectiv  e muzică şi acuzare.

E Mihnea scriind pe Facebook despre. E concertul ăla Ad Hoc, cu vreo două ori trei săptămâni înainte, ea, cu care încă nu cântasem de împăcare “Fix You”, şi tu râzând, şi durerile noastre vechi împletite cuminţi în corzi de vioară. Mihnea scriind ceva, nu-mi amintesc ce, şi transmisiunile în direct, când era deja prea târziu.

Zilele următoare, de numărat morţi.

Muzica noastră, de-acuma arsă pe veci, şi cicatricile voastre, puse în mijlocul nostru, şi grija noastră, a tuturor, pentru voi.

Un Andrei, dintre atâţia alţi Andrei, care tot nu poate vorbi.

Şi acuzarea, procurorii, incompetenţa. Denunţurile, măsurătorile, apărarea. Număratul ambulaţelor, număratul medicilor, număratul arşilor şi-al pungilor cu sânge, Raed Arafat, secţia din Floreasca, Spitalul de Arşi, spitalele în general, infecţiile nosocomiale, explicaţiile mereu cerute şi mereu neînţelese.

Cum am început atunci să pierd încredere. Nu în voi, doar în noi.

Cum ne vine, des, din ce în ce mai des, să-ngenunchem în faţa plutonului şi să ne lăsăm împuşcaţi. Mie-mi vine, des, din ce în ce mai des, şi-ncă n-am de-a face cu treburile importante, şi nu lucrez într-un spital de urgenţă, şi nu dau veşti îngrozitoare oamenilor. Nu-i îngrijesc, nu le explic, nu le văd paturile de moarte şi nu-i ajut în nici un fel. Mie-mi vine să ridic mâinile şi să rog împuşcarea, metaforică au ba, cum vă convine mai bine, şi io n-am văzut tărgi cu carne vie năvălind într-o noapte pe poarta spitalului, şi n-am spălat răni arzând în dimineţi îngheţate de octombrie, şi n-am avut ce trup tânăr să-nfăşor în bandaje sau ce piele sfâşiată să rog să acopere.

V-aş ruga să fiţi blânzi, şi voi aveţi să vedeţi în asta doar incompetenţă. Doar incompetenţa cere blândeţe, aşa-i? Odată, la TVR, acu un an, o doamnă din ATI a-ncercat să vă explice ce-i cu infecţiile nosocomiale. Domnu’ Rafila, dragul de el, îi dat mereu la ştiri. Încearcă, săracu’, şi-am impresia că toţi ai lui se-ntreabă de ce. De ce mai explici, domnule? Ce explici? Ei vor oameni vii, miracole şi salvări. N-ai. Dacă n-ai, n-ai. N-ai aparat, n-ai pastile, n-ai paturi. N-ai secţie, n-ai maşini, n-ai asistente. N-ai medici responsabili, n-ai oameni de-ncredere, n-ai tineri cuminţi. Dacă n-ai, n-ai. Împuşcaţi-ne, e ieftin.

Acuma ştiţi toţi ce-i ăla triaj, cum se face prost, cum se-ngrijesc arsurile şi câte spitale de arşi avem. Suntem mai murdari decât alţii, da. Şi mai needucaţi, şi mai iresponsabili, şi mai uşuratici, şi mai leneşi, şi mai nesimţiţi, şi mai strâmbi, şi mai răi. Suntem, toţi, nu doar noi, şi n-avem, nici unul, nici o scuză.

Eu ştiu că sunteţi, încă, o magmă de ţesuturi arse şi de carne strivită. Şi ştiu asta nu pentru că eu n-am pierdut pe nimeni apropiat, după standarde general valabile, ci pentru că eu vin dinăuntru. Şi pentru că mă pun în pielea străinilor mai des decât mi-ar trebui.

Nici un spital nu-i pregătit pentru asta, tot timpul, chiar corect. Nu mai credeţi Gray’s Anatomy. Măcar ER, ăla e o idee mai apropiat de realitate. Oricât ai fi de medic, sute de oameni arşi veniţi deodată…Unde să ţinem sute de paturi pentru arşi? Câţi oameni credeţi că ard în fiecare zi în ţara asta? Cum credeţi că se apără organismul vostru fără piele? Cât de curat credeţi că poate fi…aerul, sau serul fiziologic, sau pansamentul, când nu mai ai piele? Ce…

Într-un fel, e ca arta. Asta de-acuma, nu Michelangelo şi muşchii lui de marmură. Asta de-acuma, pe care trebuie s-o studiezi ca s-o pricepi, pe care nu poţi s-o explici într-un talk show de juma’ de oră. E-un drum închis, între noi şi voi, aici, şi-ar trebui să vorbim despre asta în loc să cerem orbeşte salarii mărite şi sporuri de risc. Să vorbim noi întâi, că noi suntem şi oameni şi doctori, iară voi, s-avem pardon, nu.

Plecaţi şi voi, plecăm şi noi. Plecăm toţi. Asta-i o ţară ruinată, şi-ntre ruine nu trăiesc decât şerpi şi strigoi.

Avem de-ales, să fim tocmai ceea ce vrem să fim.

~ de downtownjesus pe 29 Octombrie 2016.

Lasă un răspuns

 
