În Universul meu, până la traducerea în română a Svetlanei Alexievici, Nobelul e câştigat, din depărtare, cu fluturări zâmbitoare de mâini şi cu zâmbet de om care-a înţeles, de Ismail Kadare. Pentru lucrurile cele simple, despre popoare sucite în istorie, o mână de italieni care pot invada cu-accent nemţesc şi-o mână de albanezi care se pot apăra cu-accent românesc, deznădăjduit şi mândru. Pentru dărâmarea prejudecăţilor şi generalizărilor, si pentru pocnituri de oase goale, aruncate ordonat în saci negri de plastic.

Fantomele, băiete. Lângă tine, fantomele se-mblânzeau. Lângă tine, în jurul tău, în orice spaţiu ai fi intrat tu, chiar şi într-un muzeu militar, pietrele reci din temniţă se-ncălzeau, raze ceţoase de soare treceau printre rândurile de sârmă ghimpată, oasele de soldaţi săreau de pe umerii mei, îşi aprindeau ţigări ieftine şi-ncepeau să fumeze prietenos, şi puteam şi eu să respir. Lângă tine, negura lui Heinrich Boll se risipea, în spatele meu nu explodau altare de biserici, pe lângă mine nu tuşeau amintiri de filozofi tociţi în barăci de lemn, în mine n-aşteptau femei îngălbenite de timp ireale intoarceri de pe front. Fără să le negăm sau uităm, puteam să mă sprijin de tine şi să le-mbrăţisez cu braţul rămas liber, toate fantomele mi se-ntindeau liniştite la soare şi-şi povesteau cuminţi păţaniile, fără să-mi mai golească inima de sânge şi privirea de bucurii. Se votase Codul Penal, şi vântul bătea la fel de rece în portul Chilia, lanţurile zornăiau la fel de încăpăţânat prin zăpada înroşită de sânge, şi cazmalele la fel, înfipte-ntr-un pământ îngheţat care nu voia să-i primească, dar lângă tine mi se resemnau toate, şi-ncepeau să miroasă a poveşti triste, de străbunic ce-şi fumează rănile la gura sobei. Îmi îmblânzeai, fără să ştii, demonii cei mari şi negri, mi-i aşezai la picioare şi mi-i făceai dulăi cuminţi, numa’ buni să mă apere de răul lumii, şi-asta s-ar putea, în mod cât se poate de real, să nu mai găsesc la nimeni altcineva, cât mi-o mai rămas de trăit de-acum încolo.

~ de downtownjesus pe 8 Octombrie 2015.

Lasă un răspuns

 
