Dacă vezi „Cabaretul cuvintelor”, bine faci. Poţi s-o vezi şi la Paris, şi la Londra, şi-oriunde, jucată de-oricine, dacă n-ai ştiinţă sau posibilitate s-o vezi jucată de ăştia patru actori români, sub regia acestui, alt, român. Eu obsesie făcui pentru ea, de vreo patru ori am văzut-o. Sau trei, chiar nu mai ştiu. O dată cu Matei Vişniec, în sala aia miiiică, mică de tot, de la Mignon, din clădirea veche din Piaţa Rosetti, o poveste-ntreagă a fost, mai ales pentru cine iubeşte rămăşiţele de mic şi curat Paris lăsate-n urmă de istorie. Şi când am fost cinci in public a fost frumos. Aoleo, când am fost cinci a fost prima dată şi-am putut sa lăcrimez liniştită, fără ruşine, din rândul doi. Mi-e dragă piesa aia, jucată aşa, cum îmi sunt mie dragi lucrurile cele mari, lucrurile pe care le pun pe perete când cunosc oameni noi, întru definire clară şi de netăgăduit. Cuvintele spun poveşti şi cu poveştile nu-i bătaie de joc, şi oamenii se-mpart, oricum, în oameni cu respect pentru cuvânt şi oameni fără, şi-i bine să ştii să-i miroşi pe-ăştia care-l respectă. Nu doar cuvântul dat trebuie respectat, nu ne-ncurcăm aci cu promisiuni deşarte, cum sunt toate promisiunile, ci şi cuvântul păstrat, cuvântul gândit, cuvântul pus pe tavă de argint şi prezentat cu onoare, cuvântul vagabond, de zi cu zi, cuvântul cu poveste şi cuvântul de legătură, toate. Să spui poveşti prin cuvinte, nu baliverne, scorniri şi invenţii, cu-atât mai puţin minciuni; să spui poveşti drepte şi curate, ale tale sau ale oamenilor pe care-i cunoşti, de oriunde şi oricum i-ai cunoaşte, numa’ să ştii că-i cunoşti.

Să vezi piesa asta, cu actorii ăştia, pe pământul ăsta. Fiindcă pe unul din ei îl cunosc eu demult şi ştiu că spune poveştile cele bune.

~ de downtownjesus pe 29 August 2015.

Lasă un răspuns

 
