Cand o sa fiu mare o sa am o garsoniera aproape goala, in care voi fi atat de singura incat voi dansa prin ea la apus, cand oamenii isi incheie facaturile de vieti si-si lasa mintea sa traiasca. Garsoniera mea n-o sa aiba mobila, pentru c-am sa fac endocrinologie, iar endocrinologii n-au garzi de facut. Oamenii vor spune despre mine ca-s o est-europeana tipica, pentru ca sufar de depresie bazala, pentru ca ma strecor pe strada printre milioane de alti oameni la fel de cenusii ca mine, pentru ca zambesc rar si la lucruri inutile. Oamenii vor spune despre mine ca puteam sa fac foarte multe lucruri din viata mea, dar n-am avut ambitie. Colegii mei vor spune ca-s de treaba, iar bolnavii vor spune ca-s blanda si rabdatoare. Nu voi schimba vieti, nu voi salva monumente, nu voi descoperi nimic nou sub soare. Nu voi salva nici macar un caine vagabond din ghearele strazii, pentru ca nu voi avea altceva decat o garsoniera goala si prea stramta pentru un caine fericit. In garsoniera mea goala patul nu va avea picioare, iar cartile vor sta unele peste altele, in dezordine, pe langa toti peretii. In debaraua garsonierei mele vor exista saltele de cort, pe care oameni buni si frumosi vor dormi dupa certurile cu neveste sau cu soti, ca sa-si potoleasca frustrarile si sa li se faca dor. Voi avea un ciorchine de chei adunate de prin casele lor, ca sa le ud plantele in concediu, sa le iau copiii de la scoala cand ei intarzie la serviciu sau sa le plimb cainii dupa-amiaza. O voi face cu placere, pentru ca in garsoniera mea nu vor exista nici plante, nici caini, nici copii, cum am stabilit. Cand voi fi mare voi fi atat de stabila psihic incat imi voi face toate concediile de vara in Vama, vegetand si citind pe sezlonguri toata ziua si toata noaptea, visand in continuare la viata pe care as fi putut s-o am, daca as fi avut ambitie. Daca atunci cand voi fi mare voi avea mai multi bani decat imi va trebui pentru garsoniera goala, utilitati si carti, imi voi cumpara si-o masina, cum v-am descris si prevenit atat de devreme. Si-apoi, peste inca niste ani, imi voi cumpara din banii in plus chiar si-o motocicleta rosu-sange-coagulat, pe care-o voi plimba prin oras in fiecare zi de primavara-vara-toamna in care n-o sa ploua. Oamenii vor spune ca sunt multumita asa, cu putin, c-asa-i omu’, se multumeste cu cat i se da, atunci cand n-are ambitie sa-si ia mai mult. De-atata plictiseala si de-atata singuratate am sa-mi reamintesc bruma de franceza invatata in liceu, am sa invat germana turistica la perfectie si rusa muzicala chiar mai bine decat perfect, si-atunci vacantele de iarna am sa mi le petrec pe strazi neturistice de mari si mici orase europene, in cautarea fantasmelor care mi-au leganat momentele astea din prezent, in care ma gandesc cum o sa fiu cand o sa fiu mare. Am sa bat Berlinul de Est in cautarea studioului lor, strazile cenusii ale Minskului in cautarea liceului, Montmartre in cautarea vechiului sanatoriu, Kievul in cautarea ramasitelor de cazaci zaporojeni, capatul Siberiei in cautarea adevarului esential si uitat, Sankt Petersburgul in cautarea secretului rezistentei supreme, Chisinaul in cautarea unui „acasa” complet, Balcicul in cautarea Reginei, foste republici iugoslave in cautarea mortii, Irakul de azi in cautarea raspunsurilor de ieri, Irlanda injumatatita in cautarea nebuniei, Spania arsa si eliberata in cautarea bucuriei simple de-a pur si simplu respira, Angola, Congo sau Zair sau orice ar fi ramas din oricare, orice bucata de Africa, in cautarea fortei instinctului pur de supravietuire, strazile aglomerate din Tokio in cautarea taramului viselor de pe hartie si poate-un pic de America de Sud, desi habar n-am ce-as cauta acolo. Cand o sa fiu mare, oamenii vor spune despre mine ca-s de treaba, blanda si rabdatoare. Ai mei, oricare vor fi ei, trecuti si prezenti, vor spune ca-s un prieten de nadejde. Vor intelege asta pana cand ma voi face eu mare. Cand o sa fiu mare am sa vindec oameni si-am sa le dau drumul in lume, sa faca rau si bine in egala masura, asa cum au invatat la ei acasa; nu voi fi, pentru nimeni, nimic mai mult decat o pietricica sub piciorul un pic stricat al mesei pe care isi planuiesc viata, isi iau cina si-si sprijina picioarele cand isi fumeaza tigara de dupa.

Asta nu inseamna neaparat ca nu-mi doresc mai mult. Imi doresc, dar nu-s facuta pentru asta. Pietricica trebuie sa stie ca-i pietricica si ca locul ei e sub un picior de masa, ca n-ajuta pe nimeni daca se crede bucata de marmura, oricat de mult ar insista sa fie cioplita in statuie de zeita.  Echilibru esential.

Pe de cu totul alta parte, am inca marja de eroare. Ma cred pietricica in multe din ungherele mintii mele, dar recunosc ca nu le am pe toate luminate.

Imi veni de la „Это все”, care-nseamna „Asta e”. Am visat acum cateva nopti piesa asta pe fundal, intr-un vis c-un concert Rammstein care n-a mai inceput. Piesa asta se-auzea undeva in spatele scenei, unde eram eu si ei, iar eu ii spuneam cuiva, cred ca lui Till, ca piesa asta care se-aude ii tare frumoasa si ca „Это все” inseamna „Asta e”, iar Paul, care trecea pe langa noi, s-o-ntors mirat si-o zis „Da, da, asta inseamna, ca eu stiu rusa”, iar eu i-am zis blazata „Pfft, stiu ca stii rusa, fii serios”, iar el o ras si-o zis „Bine, bine” asa din mers. Apoi am iesit din backstage si am incercat sa-mi gasesc locul in sala, ca era cu scaune, dar erau toate ocupate si concertul statea sa-nceapa si-un domn de la paza s-a uitat urat la mine si-a zis „Da’ aseaza-te odata, domnisoara, ca-ncepe!” si eu m-am panicat si enervat si intristat si m-am trezit. Fara concert. De-atunci is depresiva si ma uit la Volkerball.

Am mai visat si ca aveam nevoie de ajutor si i l-am cerut lu’ Velcescu, da’ el nu-mi raspundea la SMS. Suna banal, dar in vis ma durea tare si m-am trezit cu impresia c-am avut un cosmar sadea.

Eh, acu ca v-am scris, mi-e mai bine. Voua sa va fie si mai bine.

~ de downtownjesus pe 16 Octombrie 2013.

Lasă un răspuns

 
