Miruna stie bine ce stie, nimic nu-ti aseaza mintile in cap mai bine decat o bucata de Hitler sau de Al Doilea Razboi Mondial. Cu aceasta ocazie, surle si trambite, ca un raspuns armonios la noaptea in care ne-am certat pe tema „cine-a fost mai monstru, Stalin ori Hitler?”, rusii mei fac un film, „Stalingrad” in chirilice, intocmai ca sa-l faca praf pe al tau „Stalingrad” nemtesc. Intr-adevar, are accente de Hollywood si-i in 3D, dar baietii is frumosi, subiectul e cum e, ce mai avem de zis la adresa lui?, iar piesa din trailer e… paralizanta. O idee mai simpla nici ca se putea gasi, nu pricep cu mintea mea de ce nu s-a gandit nimeni pana acum la ea. Un cover un pic rock a unei piese americane clasice, care vorbeste despre frumusetea insorita a lumii, cu un razboi pe fundal. Asa am impresia, ca razboiul e de fapt fundal. Are sa fie grandios, sunt sigura, macar ca ne ramane numai piesa asta in cap si tot e fantastic.

N-am cuvinte de incantare, n-am, n-am, n-am.

Ma mai incanta carti de Petru Popescu la care credeam ca n-am sa ajung care-mi sunt aduse pe tava, cu drag. Mi-esti draga, na, nu numai cand mancam KFC la mall ca niste domnisoare, barfind alte domnisoare, mai urate decat noi.

Ma bucura si cartea aia a lu’ Andrei Makine care sta sa vina, numa’ de s-ar apuca astia de la Humanitas sau Polirom s-o traduca aci, ca-mi iau campii, nu alta. Si Die Toten Hosen.

Si ca internetul, prin arhiva blogului si prin wikipedia, m-a ajutat sa dau de Alexander Sever si de „Ingerul batran”. Se poate sa va mai fi zis, desi la fel de bine se poate sa nu fi avut blog atunci, asa ca reiau povestea. „Ingerul batran” e o culegere de piese de teatru pe care am citit-o pe undeva prin liceu sau poate chiar clasa a 8-a, e foarte mult timp de-atunci si nu mai stiu, care mi-a marcat copilaria dinainte sa ma apuce documentarea extensiva a nazismului; mintea mea coscovita a retinut numai doua piese, una care avea ca decor unul din crematoriile de la Auschwitz, cred, crematoriu care parca era bantuit de un inger, alta era o punere in scena a ascensiunii lui Hitler, ceva cu un Hindenburg decrepit si-un nepot de-al lui, care il mintea ca-i bun si frumos Adolf, piesa care cred ca se oprea totusi undeva pe la uciderea lui Rohm. Nu mai stiu altceva, dar stiu ca mi-a lasat in minte un fel de cutit, mai ales aia cu crematoriul, care incepe mereu sa mi se invarta in cap cand o iau pe aratura cu privire la acea Germanie si la relatia ei cu evreii. Mai zic prostii, stiu si eu un singur banc si ala-i legat de evrei si de gazare, mai zic uneori prostii cu inima lejera a omului care s-a nascut la 50 de ani de la grozavii, dar de fiecare data cand depasesc o limita, numai de el stiuta, cutitul asta al ingerului batran incepe sa sape in pereti, sa se suceasca de pe-o parte pe alta, sa se insurubeze mai adanc sau doar sa-si schimbe un pic locul, cat sa stiu c-am pasit dincolo de sarma ghimpata. Am aflat azi ca era evreu (evident acum, nu atat de atunci), ca-l chema de fapt Solomon Silberman si ca a murit abia acum trei ani, in Israel, unde traia deja din 1990. M-am bucurat cand am aflat c-a trait acolo, imi place sa cred c-a vrut asta mult si ca s-a bucurat de fiecare zi din cei douazeci de ani. Nu inteleg eu evreii prea bine, da’ stiu ca dac-as fi unul m-as muta in Israel, cu orice riscuri. Pamant al Fagaduintei am vrut, acolo as vrea sa mor. Da’ na, fiecare le stie p-ale lui, nu stiu ce s-alegea de Lyova al meu si de Shura al lui daca se hotarau sa ramana acolo.

Ei, da, si culmea culmilor, pentru curiosi si pentru mine, am dat si de „Ingerul batran” radiofonic. Aci. Mi-e cumva teama sa-l ascult, asa cum mi-e teama sa incep sa citesc „Inainte si dupa Edith”. Mi-e teama de fascinatiile mele, constant.

~ de downtownjesus pe 9 August 2013.

Lasă un răspuns

 
